Anno az 1999-ben elhunyt legendás rendezőmester tollából bújt ki a történet, ő pedig még életében felkérte a sikeres rendezőt, Steven Spielberg-et, hogy ő vigye filmre, amit Kubrick megálmodott. Hogy miért is nem rendezte meg Mr. Kubrick, míg élt, mikor már régebben megvolt a forgatókönyv? A válasz egyszerű. Nem voltak adottak a technikai feltételek. A történetét mindenképp olyan látvánnyal akarta megszerkeszteni, amitől eláll a lélegzetünk is.

rendező: Steven Spielberg

író: Brian Aldiss, Ian Watson
forgatókönyvíró: Steven Spielberg
zeneszerző: John Williams
operatőr: Janusz Kaminski
díszlettervező: Tom Valentine, Richard L. Johnson, William James Teegarden
jelmeztervező: Bob Ringwood
producer: Kathleen Kennedy, Steven Spielberg, Bonnie Curtis
executive producer: Walter F. Parkes, Jan Harlan
látványtervező: Rick Carter
vágó: Michael Kahn
szereplő(k):
Haley Joel Osment (David)
Jude Law (Gigolo Joe)
Frances O’Connor (Monica Swinton)
Sam Robards (Henry Swinton)
Jake Thomas (Martin Swinton)
Brendan Gleeson (Lord Johnson-Johnson)
William Hurt (Hobby professzor)
Robin Williams (dr. Tudor hangja)
Jack Angel (Maci hangja)
Keith Campbell
Miguel Pérez

Ha nem bánjátok, akkor elmesélem, hogyan is vált ez a film az én külön kedvencemmé. 2001-ben került a mozikba és éppen faterommal nézegettük, hogy mit nézzünk. Konkrétan a filmről lövésem sem volt, annyira, de kíváncsi voltam rá. Fatert meg jobban lázba hozta a szintén akkor vetített Majmok bolygója remake. Persze ő sem sejthette, hogy a film nagy bukta lesz. Szóval ő beült erre, én meg az A.I.-ra. Viszonylag elég sokan ültünk bent, de akkor még volt jelene és feltételezhettük, hogy lesz jövője is a mozinak (ugye ma a statisztikák egészen alacsony számokat mutatnak átlagban, kivéve akkor, mikor vmi kasszasiker megy:)). Elkezdődött a film és életem egyik legcsodásabb 145 percét éltem át.
A látványtól én is hídba mentem és sokszor futott könny a szemembe. Rólam azt kell tudni, hogy nem vagyok én azért olyan kritikus, bármennyire tűnök annak. Nem érdekel, ki mit mond, nálam a szórakozás az első, hogy mennyire fog meg a látvány, zene, sztori… és nagyon bele tudom magam élni a szereplők helyzetébe. Olyan szintű érzelmi töltetekkel bombáztak, hogy az valami elképesztő volt. Gondoltam is magamban, hogy végre 1 olyan film hosszú idő után, amiben csak úgy cikáznak a mondanivalók.
Remélem senki nem éli meg ezt SPOILERként, de belekezdek a teljes történetbe (elég részletes, csak az olvassa el, akit ez nem zavar és ezek után is képes megnézni, ha még nem látta).:)

Adott egy család, akiknek a fiúk olyan helyzetbe kerül, hogy nem biztos, hogy valaha is fel fog kelni még. Az apa tudomására jut egy új fejlesztés: “Ha nem lehet gyermekük, majd helyettesítjük őket 1 robotgyermekkel”. Eleinte viszolyog a választástól, ám feleségének gyötrelmeit látva elhatározza, hogy megpróbál egy kicsit  könnyíteni a nő helyzetén és meglepi 1 robotkisfiúval. A reakciók vegyesek, még egy kis fájdalom, még egy kis gyötrelem, hogy az új családtag nem pótolhatja a veszteségeiket, ám a férj meggyőzi, hogy bármikor visszavihetik, ha nem kell és ennyiben is maradnak. A nő egy jobb pillanatában aktiválja a fiút bizonyos kulcsszavakkal és kezdetét veszi a film, ismételten.:)

ai4

A robotfiú látszatra olyan, akár az igazi gyerekek. Érdekli minden, szomjazik a tudásra, ennél is jobban a szeretetre. Ugye a programjában áll, hogy ragaszkodnia “kell” a szüleihez, de később ez a “kell” szócska semmissé válik. Lassan megszokják a fiút, nevetgélnek, sok időt töltenek együtt, de még ott a háttérben a félelem, főleg az anya részéről. Mintha lelkiismeret furdalása lenne. Gyászol és közben fél újra boldog lenni. A robotfiú megkapja a család igazi gyermekéne kjátékait is és új legjobb barátja egy szintén robot plüss medve lesz, aki jár, beszél és igen értelmes.

Egy nap jön a kórházból a hívás, a szülők gyermeke felkelt és lassacskán teljesen fel fog épülni. Haza is hozzák. A robotfiú nyitottan áll a “testvéréhez”, ám az csak egy robotnak tekinti őt és mindneféle veszélyes helyzetbe hozza őt. Ugye itt bejön a versengés 1 pillanatra, hogy kit szeret jobban az anya. David (a robotfiú neve) akkor száll a leginkább magába, mikor az igazi fiú azt mondja rá, hogy ő nem igazi kisfiú és esténként látja, hogy az anyja nem neki mesél, hanem az újonnan visszatért régi kölyöknek. De ekkoris nagy figyelemmel hallgatja a Pinokkió meséjét. Egy szülinapi baleset után a nő elhatározza, hogy vissza kell vinni, a fiút a gyártóhoz, mert veszélyes a környezetére (David-et a “testvére szülinapján megszúrják késsel, hogy érez-e, majd a félelemtől a medence szélő bratyijába kapaszkodva a víz alá merülnek, alig bírják szétválasztani őket..halállal is végződhetett volna a történet az ember gyermek számára). Szóval az anya elviszi a gyártóhoz Davidet, ám útközben megáll egy erdőben és kiteszi ott, nem bírná elpusztíttatni őt. David lassan ráeszmél mi történik körülötte és könyörög, hogy ne hagyja el, szereti az anyját és ígéri midnent megtesz, hogy igazi kisfiúvá váljon. A nő a szavak hallatán csak jobban sír, majd teletömi Davidet pénzzel és sorsára hagyja, Maci robottal együtt. Szintén új kaland kezdődik.

ai2

Megismerhetjük a mecha szexrobotot, Gigolo Joe-t (Jude Law), aki gyilkosságba keveredik (persze ártatlan) és eredeti engedélye sincs. Menekülőre fogja. Összefut az erdőben Daviddel és még sok más robottal. Menekülőre fogják, mert vadásznak rájuk a robotokat, a modernitást ellenző vadászok. Elfogják őket, innen pedig a mészárcirkuszba kerülnek.
Oda, ahova David anyja nem akarta, hogy kerüljön a fiú. Itt a nép szórakoztatására pusztítják a selejtes robotokat, különböző embertelen eljárással. De sázmukra ezek csak gépek. Kiszúrják Davidet a ketrecben. Látják keresővel, hogy nem vmi hiba történt itt, hogy csak úgy bekerült ide 1 húsvér gyerek, ő tényleg vmi robot, viszont annyira modern, hogy vétek lenne elpusztítani. Az igazgatót nem érdekli. A porondra állítják és a tömeg elkezd értetlenkedni David jajveszékelése láttán. A szívtelen igazgató hiába próbál hatni a tömegre: “Ez csak 1 robot, azért van ez a szemét, hogy pótolják gyermekeinket, ilyen jövőt akartok?!” Végül lázadás tör ki és David új barátjával, Gigolo Joe-val és Macival elmenekülnek.

Mikor Davidet elhagyta anyja az erdőben, könyörgött neki, hogy ne hagyja el, ő nagyon szereti, bármit megtesz és ígéri, hogy jó lesz. A Pinokkió történetén felbuzdulva elhatározza hát, hogy megkeresi a Kék Tündért és azt kéri varázsolja őt is igazi fiúvá, hogy hazamehessen anyjához, aki így már fogja őt szeretni, elgondolása szerint. Gigolo Joe elviszi őt 1 nagy városba, ott is egy interaktív kvízprofesszorhoz, akitől esetleg választ kaphatnak. David kap is vmi rejtélyes üzentet. Mikor távoznak, Joe-t elkapják a rendőrök, ám David egy rendőrségi járgány segítségeével kimenti őt és elindúlnak egy félig vízalatt lévő XX. századi városba (a hely nevében már nem vagyok biztos..talán Los Angeles, v New York). El is érkeznek egy helyre, ahol David megtudja, hogy itt gyártották őt és egy egész készlet van belőle. A professzor, aki őt megalkotta, nem bír betelni Daviddel. Teljesen meglepődött, hogy ide talált és mindent tudni akart az utazásáról. David csak igazi gyermek akart lenni, hogy anyja őt is úgy szeresse, mint igazi fiát. Mikor megtudta, hogy ez lehetetlen, a mélységbe vetette magát. A vízalatt egy régi vidámpark romjaira bukkant, ahol rátalált végre a Kék Tündérre, aki vmi porcelánból volt. A rendőrségi járművel utánament Joe is, meg Maci is, majd felszínre hozták. Menet közben Joe-t megint lekapcsolták és elköszönt Davidtől. A fiú és a Maci a járművel a víz alá ment és David csak gyönyörködött a tündérben. Egy óriáskörhinta zuhant a gépükre, ezért mozdulni nem tudtak, de David nem is akart. Szüntelenül nézte és nézte a tündért és könyörgött neki, hogy változtassa igazivá. Mivel a fiú és a Maci robot is gyakorlatilag örökké üzemelt, jópárszáz, v talán ezer év is eltelt így. Egy idő utá David nem beszélt, csak nézte, szüntelenül.

bf

Az idők folyamán a tenger jéggé fagyott, gyakorlatilag beköszöntött a jégkorszak. David volt talán az utolsó élő személy a bolygón. Idegenek találtak rá, akik tanulmányozás céljából jöttek a Földre. Kiolvasztották őket, így David megannyi várakozás után közelebb kerülhetett céljához.
Az arctalan idegenektől megtudta, hogy képesek visszahozni valakit, ha az illetőtől fentmaradt valami (vér, haj…). Maci ekkor előkapott 1 olyan tincset, amit anno David vágott le az anyja hajából. Átnyújtotta az idegeneknek, de ők ebből sajnos csak 1 napra tudták visszahozni a nőt. Rekonstruálták a házukat a fiú emlékei alapján, szóval minden valóságosnak tűnt. Davidnek maradt egy napja, hogy az anyjával legyen. Azon a napon voltak talán a legboldogabbak. Rengeteget nevettek, játszottak és megünnepelték David szülinapját (ami még neki sosem volt). Ám sajnos eljött az este. David anyja fáradt volt már és nyugovóra tért.

ai5

Na ez kicsit hosszúra sikeredett. Remélem aki nem látta, kedvet kap hozzá. Így olvasva lehet nem jön úgy át minden, mintha megnézné az ember. Akkora hatással volt rám a moziban, hogy a végén szabályosan a könnyeimmel küzdöttem és másnap el is hívtam rá mutert, meg jött annak egy barátnője is. Ő el is sírta magát.:) Szóval innen van az, hogy szereintem az évtized egyik legmeghatóbb, legszeretetreméltóbb filmje az A.I. A Davidet alakító Haley Joel Osment egyszerűen fantasztikus volt! Nem mondom, ha még kicsit várnak a film elkészítésével, még látványosabb lehetett volna, de sztem a film mondanivalójához képest ez másodlagos, illetve úgy kell ezt nézni, hogy egyszerre hasson mindkettő. Ez nálam össze is jött. A film itt figyel a polcomon dvd-n. Hasonlólag utoljára a Benjamin Button hatott így rám, de az már egy más történet.